پایگاه خبری 3 استان شمالی کشور: مازندران، گیلان، گلستان
شناسه خبر : 222037 چهارشنبه 18 مهر 1403 12:50
در آستانه روز جهانی استاندارد؛

استاندارد به دنبال مطالبه گری مصرف کننده است

مدیرکل استاندارد گیلان با اشاره به اینکه استاندارد، ضامن امنیت و سلامت مردم است گفت: ترویج و فرهنگ سازی استاندارد، معرف فواید و بانی آشنایی مردم با حقوق مصرف کننده است؛ در واقع هدف اصلی ما با ترویج و فرهنگ سازی، بهبود مستمر و مطالبه گری مصرف کننده است.

مجتبی معصوم نژاد امروز ۱۸ مهرماه در جلسه ترویج و فرهنگ‌سازی استاندارد، سیاست گذاری و هدف اداره کل استاندارد گیلان از مشارکت بخشی اصحاب قلم و رسانه را، نقش آفرینی بخش خصوصی و اصحاب رسانه برشمرد و گفت: مهم ترین هدف ترویج، کمک گرفتن از ظرفیت های بیرون از سازمان برای ترویج اهداف و بازنگری دستورالعمل ها است.

مدیرکل استاندارد گیلان با شرح دستورالعمل ترویج و فرهنگ سازی سازمان ملی استاندارد و با اشاره به، به روزرسانی مصوبات سازمان در سال ۱۴۰۲ به اهمیت بُعد فرهنگ سازی پرداخت و بیان کرد: مجموعه اقدامات موثر می تواند شامل اطلاع رسانی، انتشار و گسترش دانش و فرهنگ استاندارد در میان اقشار مختلف مردم با هدف آگاه نمودن در خصوص مشخصات و اطلاعات مربوط به استانداردهای کالا و خدمات باشد و این مهم، تعیین کننده فواید استاندارد و آشنایی مردم با حقوق مصرف کننده از کانال های فرهنگی و اجتماعی است؛ در واقع هدف اصلی سازمان استاندارد با ترویج و فرهنگ سازی، بهبود مستمر و مطالبه گری مصرف کننده است.

وی در پاسخ به این سوال خبرنگار که در نهایت سازمان با ترویج و فرهنگ سازی به چه نقطه ای می رسد اظهار کرد: سازمان به دنبال ایجاد مطالبه گری عمومی است؛ در همین راستا اداره کل استاندارد گیلان علاوه بر استانداردسازی کالا به استاندارد سازی خدمات هم پرداخته است و معتقدیم اگر قرار است مصرف کننده و دریافت کننده خدمات به قضاوت بنشیند نخست باید اشراف کافی به حقوق خود داشته باشد.

مدیرکل استاندارد گیلان با بیان اهمیت جایگاه جامعه هدف مطالبه گران و مروجین برای سازمان افزود: مروجین اشخاص حقیقی و حقوقی ای هستند که در برنامه های ترویجی حضور پررنگ دارند؛ سال تحصیلی گذشته تلاش کردیم سفیران استاندارد در حوزه دانش آموزی هم داشته باشیم و برای این جامعه هدف محتوای آموزشی در سطوح ملی تولید شده است که در نتیجه دانش آموزان مستعد و مروج فرهنگ استاندارد، شناسایی می شوند.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه مطالبه گری در سطوح مختلف انجام می‌شود تا کودکان ما حقوق خود را بشناسند و مطالبه کنند و پی گیر باشند بیان کرد: اولویت ها و راهبردهای ما در مجموعه استاندارد بر اساس بهبود وضعیت است؛ نتیجه برنامه ترویجی را اطمینان بخشی و رونق کسب و کار می دانیم و تولیدکنندگان و اصناف نباید استانداردسازی را مزاحمت تلقی کنند چون این راهبرد در میان مدت و بلند مدت به نفع تولیدکنندگان و ذینفعان است. اولویت ما برنامه های تشویقی است چون فرهنگ سازی با نگاه قهری انجام نمی‌شود و بر این باوریم که نیاز نیست ترویج فرهنگ استاندارد با تهدید انجام شود.

وی در ادامه افزود: سازمان، هدف بزرگی در دستورالعمل ترویج دارد؛ استانداردسازی و مطالبه گری در سطوح دانش آموزی عامه مردم و اصناف، کمک کننده به ارتقا ارزش خدمات و کالایی است که سازمان به عنوان مجموعه حاکمیتی در اختیار مردم قرار می دهد و مردم زمانی احساس امنیت و رفاه اجتماعی دارند که نسبت به فعالیت هایی که انجام می شود دانش داشته باشند و اگر کم کاری ای صورت گرفته باشد باید بدانند که خارج از چارچوب قانون نبوده و یا انتظار شخصی است که آن کالا و یا خدمت با کیفیت تر باشد.

معصوم نژاد با اشاره به ضرورت ترویج و فرهنگ سازی در استاندارد گفت: باید در این بخش از ظرفیت ترویج استفاده کنیم و مردم نسبت به موضوع استاندارد که ضامن امنیت و سلامت مردم است آگاه تر شوند تا با توجه به انتظارات مردم، استاندارد به روزرسانی شود.

انتهای پیام

کلیه حقوق این سایت برای نورنیوز محفوظ است
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است
Copyright © 2022 3ostan.ir, All rights reserved.