خبرگزاری مهر، گروه استانها: حوزه علمیه از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون دارای جایگاهی مؤثر بوده که این نقش در تمام بخشهای مختلف مشهود و غیر قابل انکار است. از جمله این دستاوردها ساماندهی اجتماعی، تقابل با فرهنگ غرب، تربیت نسل انقلابی، کادرسازی، پیوند با مردم، ارتقای جایگاه دینداری، گفتمانسازی و … است.
برای رشد و پیشرفت نیاز به تطابق خواستهها و نیازهای جامعه با سیاستهای کلان در حوزههای مختلف هستیم که حوزه و دانشگاه دارای دو جایگاه مؤثر در این زمینه هستند. فرهنگ سازی نیازمند توجه به واقعیتهای جامعه و برنامهریزی بر این اساس است تا شاهد شکلگیری یک ارتباط مؤثر بین حوزه و بطن جامعه باشیم.
طبق فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری آشنایی با فضای فکری جامعه، تناسب تبلیغ با واقعیتهای فکری و فرهنگی در میان مردم و جوانان از جمله موارد مهمی است که متأسفانه مغفول مانده است.
عدم توجه به اولویتها یکی از مسائل مهمی است که رهبری بدان اشاره داشتند تا جایی که توجه به مسائل مقدماتی و علمی بر مسائل اولویتدار جامعه ارجحیت مییابد و فارغ از حذف فرصتها و امکانات به بهبود شرایط جامعه کمکی نمیکند.
ریشه بسیاری از مسائل و مشکلات فرهنگی و اجتماعی جامعه ناشی از مواردی است که رهبری بدان اشاره داشتند اما سوال اینجا است که حوزههای علمیه چقدر در راستای این اولویتها گام بر میدارند.
حوزههای علمیه به عنوان مرکز مقاومت فرهنگی
«کبری محمدی» مدیر حوزه علمیه خواهران آستانهاشرفیه در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به نقش مهم حوزههای علمیه در راستای پیروزی انقلاب اسلامی اظهار کرد: حوزههای علمیه به عنوان نهاد مرکزی دینی و سیاسی در ایران دارای نقش محوری در شکلگیری انقلاب اسلامی است.
وی گفت: حوزههای علمیه نه تنها به عنوان منبع تولید ایده و ایدئولوژی بلکه به عنوان مرکز مقاومت فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و ملیگرایی نیز عمل کردند همچنین وجود مبارک حضرت امام خمینی (ره) با تجربه عمیق در حوزه علمیه اجازه داد تا این نهاد به عنوان قلب محرک انقلاب اسلامی عمل کند و تحولات عظیم اجتماعی را هدایت کند لذا این نقش تاریخی حوزههای علمیه آن را به یکی از ستونهای اصلی جمهوری اسلامی تبدیل کرد و تا به امروز نیز، این نهاد در تعیین سیاستهای فرهنگی و سیاسی اسلامی ایران نقش دارد.
مدیر حوزه علمیه خواهران آستانهاشرفیه تصریح کرد: شخصیتهایی مانند امام خمینی (ره)، شهید بهشتی و شهید مطهری با تکیه بر دانش فقهی، بصیرت سیاسی و توانایی ارتباط با مردم توانستند گفتمان انقلاب اسلامی را به شکلی جامع، منسجم و مؤثر در جامعه ترویج دهند همچنین از حوزه علمیه به عنوان مرکز تولید ایده و تربیت نیروی انسانی انقلابی استفاده کردند و با استفاده از ابزارهای فرهنگی، اجتماعی و سیاسی، انقلاب اسلامی را از یک نهاد علمی به یک جنبش عامهمحور و ملی تبدیل کردند.
محمدی افزود: این توانایی در تلفیق علم و عمل، فقه و سیاست، اسلام و انقلاب، این افراد را به شخصیتهای کلیدی در شکلگیری هویت اسلامی سیاسی ایران معاصر تبدیل کرد.
وی به نقش مؤثر حوزه علمیه قم به عنوان بزرگترین و معتبرترین مرکز آموزش عالی شیعه در جهان اشاره و عنوان کرد: حوزه علمیه قم دارای نقش کلیدی در تربیت علمای برجسته، تولید دانش دینی، و حفظ هویت شیعی در سطح کشور و جهان اسلام ایفا میکند؛ این حوزه نه تنها در فقه و مرجعیت دینی بلکه در عرصههای پژوهشی، فرهنگی و تبلیغی نیز حضور قوی دارد.
مدیر حوزه علمیه خواهران آستانهاشرفیه اضافه کرد: تولید محتوای دینی و سیاسی توسط حوزههای علمیه از جمله بیانیهها، کتابها و مقالات نقش مهمی در افزایش آگاهی عمومی نسبت به اهداف انقلاب اسلامی و مقاومت در برابر استکبار جهانی داشته است؛ این محتوا با تبیین ارزشهای اسلامی، عدالتخواهی و مستقلگرایی به شکلدهی فرهنگ مقاومت و جلب حمایت مردم از نظام و انقلاب کمک کرده است.
نقش حوزههای علمیه پس از پیروزی انقلاب اسلامی
محمدی تصریح کرد: حوزههای علمیه به ویژه حوزه علمیه قم از ابتدای ظهور رژیم پهلوی تا پیروزی انقلاب اسلامی، نقش پیشرو و برجستهای در مقاومت سیاسی و فرهنگی علیه این رژیم داشتند؛ علمای حوزه با تبلیغات دینی، نوشتهها، سخنرانیها به ایجاد آگاهی عمومی و مبارزه با سکولاریسم و استبداد پرداختند لذا تحمل سختیهای شدید مانند زندان، تبعید، شکنجه و حتی شهادت برای بسیاری از علما، جایگاه معنوی و اخلاقی آنان را در نزد مردم افزایش داد و به مشروعیت انقلاب و نظام جدید کمک شایانی کرد.
وی به نقش حوزههای علمیه پس از پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: حوزههای علمیه به ویژه با هدایت امام خمینی (ره) و مراجع تقلید نقش عمدهای در سیاستگذاریهای کلان کشور ایفا کردند؛ آنها در تدوین قوانین اسلامی، تشکیل نهادهای دینی و قضائی، و تعیین راهبردهای سیاسی و اقتصادی بر اساس اصول اسلامی مشارکت فعال داشتند لذا علما و فقهای حوزه در تشکیل مجلس خبرگان، شورای نگهبان و سایر نهادهای تصمیمگیر، اسلامی بودن نظام را تضمین کرده و در تبیین مبانی مقاومت، استقلال سیاسی و عدالت اجتماعی مؤثر بودند.
مدیر حوزه علمیه خواهران آستانهاشرفیه افزود: حوزههای علمیه پس از انقلاب اسلامی، نقش کلیدی در تربیت کادر متعهد و متخصص برای اداره کشور داشتند؛ این حوزهها با آموزش علما، قضات، فقها، مدیران دینی و کارکنان نهادهای اسلامی، زمینه را برای تحقق اهداف انقلاب در بخشهای مختلف سیاسی، قضائی، فرهنگی و اجتماعی فراهم کردند لذا این کادرها با بهکارگیری دانش دینی و تعهد ایدئولوژیکی خود در حفظ هویت اسلامی، مقاومت در برابر نفوذ غربی و تداوم نظام جمهوری اسلامی نقش برجستهای ایفا کردند.
محمدی ضمن تاکید بر ارتباط بین حوزههای علمیه و دانشگاهها بیان کرد: این ارتباط از طریق تشکیلات علمی و فرهنگی مانند سازمان دانشجویان اسلامی و حضور اساتید دینی در محافل دانشگاهی به تربیت نسلی انقلابی و مؤمن از دانشجویان و اساتید کمک کرد؛ این تعامل با تلفیق دانش عقلی و دینی، باعث شد تا جوانان آگاه و متعهدی در رشتههای مختلف علوم پایه و انسانی تربیت شوند که هم در زمینه علمی رشد کنند و هم در مسیر اهداف اسلامی و انقلابی گام بردارند.
وی با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب بر مسئله تطابق حوزههای علمیه با مسائل روز تصریح کرد: با توجه به چالشهای نوظهور داخلی و جهانی، حوزههای علمیه باید با بهروز کردن مطالب آموزشی، گسترش فعالیتهای پژوهشی، استفاده از فضای مجازی برای دعوت و ارشاد، تقویت تعامل با جوانان و دانشگاهها، و تربیت علما و فعالان فرهنگی آگاه و متعهد، نقش محوری خود را در هدایت افکار عمومی، مقابله با نفوذ فرهنگی دشمن و تقویت هویت اسلامی-انقلابی حفظ کنند.
مدیر حوزه علمیه خواهران آستانهاشرفیه در پایان گفت: حوزههای علمیه میتوانند با تربیت نسلی فرهیخته و متعهد، تولید دانش اسلامی در عرصههای مختلف علوم بشری و طبیعی، همکاری با دانشگاهها و مراکز پژوهشی، و تبلیغ فرهنگ اسلامی در سطح ملی و بینالمللی، زمینهساز تمدن نوین اسلامی شوند و با ارائه الگوهای اسلامی اخلاقی، اجتماعی و علمی، جایگاه اسلام را در عرصه جهانی تقویت کنند.
منبع : خبرگزاری مهر