sx
sm
md
lg
xl
3 استان
پایگاه خبری 3 استان شمالی کشور: مازندران، گیلان، گلستان
98080
1401/07/28 11:27

یک کارشناس گردشگری:

درآمد 2000 میلیارد دلاری گردشگری خوراک در دنیا/ مازندران مستعد شکوفایی است

یک کارشناس گردشگری و مدرس دانشگاه با اشاره به درآمد 2000 میلیاردی گردشگری غذا و نوشیدنی در دنیا، از ثبت جهانی بیش از 400 نوع غذا در گیلان و مازندران یاد کرد و گفت: مازندران با ظرفیت های متعدد در تولید غذاهای محلی، مستعد شکوفایی در این عرصه است؛ مثال بارز آن برندشدن رستوران هایی است که بر تولید و ارائه غذاهای سنتی استان تمرکز کرده اند.

محمدرضا اورمزدی در گفت و گو با ایسنا گردشگری غذا را از ارکان پردرآمد گردشگری معرفی کرد و با بیان اینکه در دنیا غذاهای ایرانی، شناخته شده و دارای یک اعتبار جهانی است، گفت: در ایران بیش از ۲۵۰۰ نوع تنوع غذایی وجود دارد که بخشی از این تنوع در جامعه روستایی و عشایری دیده می شود چرا که در ایران تقریبا ۲ میلیون عشایر وجود دارند و طبق آمار ۵۴۷ طائفه و ۹۶ ایل هستند.

این کارشناس با اشاره به اینکه بسیاری از غذاهای سنتی کشور عملا بر اساس جغرافیا، تنوع آب و هوایی و تنوع قومی و نژادی شکل گرفته است، عنوان کرد: امروزه غذای رستوران های چینی، هندی و ایرانی به عنوان برند در آسیا محسوب می شوند.

درآمد ۲۰۰۰ میلیارد دلاری گردشگری خوراک در دنیا/ مازندران مستعد شکوفایی است

اورمزدی با بیان اینکه غذای ایرانی دارای طعم، مزه و جذابیت خاصی است اظهار کرد: طبق شاخص سازمان یونسکو در جلگه های شمالی به ویژه گیلان و مازندران بیش از ۴۰۰ نوع غذا به ثبت رسیده که از این لحاظ بسیار حائز اهمیت است.

وی بااشاره به گزارش سالانه سازمان جهانی گردشگری تصریح کرد: صنعت غذا طبق آماری که سازمان جهانگردی برآورد کرده برای کشورهایی که هدفشان صنعت گردشگری غذاست بیش از ۲۰۰۰ میلیارد دلار درآمد داشته اند.

این کارشناس با بیان اینکه در مازندران غذاهایی با تنوع گیاهی و حیوانی مختلف وجود دارد و طبخ می شود، گفت: امروزه رستوران هایی که در مازندران برند شده اند بر غذاهای سنتی استان تمرکز کرده و بیشتر غذاهای سنتی ما در مناطقی شکل می گیرد که دارای جوامع محلی میزبان است.

درآمد ۲۰۰۰ میلیارد دلاری گردشگری خوراک در دنیا/ مازندران مستعد شکوفایی است

اورمزدی با تاکید بر این نکته که بیشتر تولید غذایی و ارائه خدمت در مناطق روستایی مازندران شکل می گیرد، گفت: بر اساس آمار در مازندران حدود ۳۰۰۰ نقطه روستایی وجود دارد که مراکز تولید فرآورده های گیاهی و دامی و لبنی و سایر مواد غذایی به شکل ارگانیک یا غیرشیمیایی است.

این استاد دانشگاه و کارشناس گردشگری در پایان یادآورشد: نقاط روستایی به عنوان کانون اصلی جوامع محلی به شمار می آیند که این جوامع محلی می‌توانند در فرهنگ میزبانی و مهمان نوازی و مهمان پذیری که در خون ایرانی ها به ویژه مازندرانی ها عجین است در توسعه صنعت گردشگری غذا اثربخش باشند.

انتهای پیام


منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)
نظرات

نظر شما

آخرین اخبار :
تبلیغات
گروه نرم افزاری دروب
های دیتا
پربازدیدترین‌ها :
بازار

هواشناسی





3 استان؛

پایگاه خبری 3 استان شمالی کشور (مازندران، گیلان، گلستان) در راستای ارتقاء سطح اطلاع رسانی نوین با استفاده از منابع معتبر خبری مشغول به فعالیت است.
تیم تحریریه پایگاه خبری 3 استان پذیرای نظرات، پشنهادات و انتقادات شما عزیزان می‌باشد.


با ما در تماس باشید؛

ارتباط با تحریریه
info[@]3ostan.ir

گروه تبلیغات
ads[@]3ostan.ir

فنی و اعلام مشکلات سایت
admin[@]3ostan.ir


Telegram Tags Rss
Copyright © 2022 - 3ostan.ir‎, All rights reserved.
Powered by : dorweb.ir