چهارشنبه 1405/02/30 ساعت 16:46:08
سه استان پایگاه خبری 3 استان شمالی کشور
119679
چهارشنبه 1401/11/05 ساعت 23:45
وعده ای که محقق شد/ آغاز عملیات تخریب آب‌بندان‌های گلستان
گلستان
معاون شرکت آب منطقه‌ای گلستان خبر داد؛

وعده ای که محقق شد/ آغاز عملیات تخریب آب‌بندان‌های گلستان

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان گلستان از آغاز عملیات تخریب آب‌بندان‌های حاشیه رودخانه گرگانرود از صبح امروز خبر داد و گفت: در راستای اجرای این طرح دو فقره آب‌بندان تخریب شد.

جواد تیموری عصر امروز چهارشنبه ۵ بهمن ماه ۱۴۰۱ در جریان بازدید از عملیات تخریب آب‌بندان‌های غیرمجاز استان گلستان در حوزه روستاهای بی‌بی‌شیروان و سلمان فارسی از توابع شهرستان گنبدکاووس در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: رودخانه گرگانرود یکی از رودخانه‌های اصلی استان گلستان است که حوزه وسیعی دارد و سیلاب‌های بسیار بزرگی در آن رخ می‌دهد.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان گلستان با بیان اینکه گرگانرود از لحاظ تأمین منابع آبی نقش مهم و حیاتی را در استان دارد، ادامه داد: کشاورزان منطقه آب مورد نیاز مزارع کشاورزی را از طریق این رودخانه تأمین می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه آب سه سد سریالی به نام های بوستان، گلستان و وشمگیر که در مصب این رودخانه احداث شده از طریق این رودخانه سیراب می‌شود، افزود: در سنوات گذشته تعدادی از افراد اقدام به احداث آب‌بندان در بستر رودخانه کرده‌اند که مشکلاتی را ایجاد کرده است.

 وعده ای که محقق شد/ آغاز عملیات تخریب آب‌بندان‌های گلستان

تیموری تعداد آب‌بندان‌های ایجاد شده در حاشیه این رودخانه را در ۲۵ سال گذشته حدود ۷۵ فقره برشمرد و خاطرنشان کرد: این آب‌بندان‌ها حدود ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار متر مکعب آب را در خود ذخیره کرده‌اند که فیزیک و حجم این میزان آب مانع از برقراری جریان طبیعی رودخانه به دوردست شده است.

وی قرار گرفتن در شرایط خشکسالی و ممانعت این آب‌بندان‌ها از رسیدن آب به بهره‌برداران پایین‌دست را از دیگر معضلات عنوان کرد و گفت: با جلسات متعددی که در استان برگزار شد تصمیمی برای ساماندهی وضعیت موجود اتخاذ گردید که باید آب‌بندان‌های مسیر رودخانه گرگانرود حذف شوند.

این مقام مسئول با تأکید بر اینکه امروز دو فقره از آب‌بندان‌ها که شرایط مناسب‌تری برای اجرای طرح ساماندهی داشتند با اولویت‌بندی حذف شدند تصریح کرد: مالکین این دو آب‌بندان که امروز تخریب شدند همکاری لازم را با شرکت آب منطقه‌ای داشتند و بقیه آب‌بندان‌ها نیز طبق برنامه در روزهای آینده تخریب می‌شوند.

گفتنی است، دکترعلی محمد زنگانه استاندار گلستان در میز خدمت انبارالوم بخش وشمگیر شهرستان آق‌قلا که در تاریخ ۱۵ دی ۱۴۰۱ برگزار شد، برای تخریب آب‌بندان‌های غیرمجاز منتهی به سد وشمگیر ضرب الاجل ۴۵ روزه تعیین کرده بود.

انتهای پیام


منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)
کلید واژگان
آب بندان استان گلستان استاندار گلستان استانی-اجتماعی تخریب آب بندانها حوضه آبریز گرگانرود ازشمال سد وشمگیر شرکت آب منطقه ای گلستان شرکت آب منطقه‌ای شهرستان گنبدکاووس فرماندار گنبدکاووس گرگانرود منطقه گلستان وشمگیر
اشتراک گذاری
پربازدیدترین‌ها
آخرین اخبار
تبلیغات
گروه نرم افزاری دروب های دیتا