به گزارش خبرگزاری فارس از نوشهر، مهرداد خزائی بعدازظهر امروز در نشست خبری به مناسبت هفته منایع طبیعی اظهار کرد: تقویت آموزش و ترویج مسئله مهم و ضروری است و باید افراد مشارکت کننده در بخش فنی و ترویجی نیز مهارتهای لازم را فراگیرند.
وی با بیان اینکه همواره جنگلها در اقتصاد تاثیر پذیر بود افزود: هر زمان اقتصاد دچار مشکل میشد متاسفانه جنگلها به انواع مختلف مورد تعرض قرار میگرفت.
خزائی با اشاره به اینکه عرصههای منابع طبیعی مدیریت حاکمیتی و استوار هستند همواره حساسیت خاصی دارند، بیان کرد: به نظر بنده مدیریت این عرصهها به تنهایی توسط سازمان منابع طبیعی ممکن نیست و همه آحاد ملت شریف ایران باید در مدیریت و حفظ این انفال کوشا باشند.
وی به طرح مردمی یک میلیاردی کاشت درخت از برنامههای ریاست جمهوری در سال جاری اشاره کرد و گفت: ایران یک کشور مستعد و پهناور است ولی برنامهها در گذشته کوتاه مدت بوده است.
خزائی در ادامه به شکلگیری دو کنوانسیون تغییرات آب و هوایی و تنوع زیستی در سال ۱۹۹۲ اشاره کرد و گفت: در این کنوانسیون تغییرات اقلیمی ناشی از تولید گازکربنیک است و تولید این گاز کربنیک باعث ایجاد تاثیرات گلخانهای خواهد شد و پوشش گیاهی بزرگترین ترسیب کننده کربن میباشد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران_نوشهر با اشاره به شکلگیری برنامه مدون جهت حفظ و احیا منابع طبیعی بیان کرد: تمام دستگاههای اجرایی از جمله نیروهای مسلح، دهیاریها، شوراها پای کار باشند و نسبت به نهال کاری اقدام کنند.
وی با بیان اینکه بسیاری از مناطق مستعد درختکاری شناسایی شده است اظهار کرد: آموزش و پرورش میتواند با فرهنگسازی و آموزش در سطح مدارس نسلهای آینده را برای حفظ منابع طبیعی آماده کند.
مهرداد خزائی به ۶ نهالستان در غرب مازندران اشاره کرد و افزود: در چند سال گذشته نهالستانها به فراموشی سپرده شدند.
وی به اهداف کلی در سازمان منابع طبیعی اشاره کرد و گفت: در کنار برنامه حفاظتی، مدیریت پایدار از اهداف سازمان منابع طبیعی در ۴ سال است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران_نوشهر با بیان اینکه در جنگل جای برای آزمون و خطا نیست تصریح کرد: باید خیلی دقیق و با اندیشه و همچنین با مطالعات علمی کامل و مستند کار کنیم.
وی به مشکلات اجتماعی و اقتصادی در جنگلهای کشور اشاره کرد و افزود: قاچاق چوب به شدت وابسته به وضعیت اقتصادی خانوارهای اطراف جنگل دارد.
خزائی به کمترین میزان قاچاق چوب در رامسر اشاره کرد و گفت: مناطقی که به لحاظ اشتغال و گردشگری توسعه پیدا کرده و فرهنگسازی شده است کمترین میزان قاچاق را داریم.
پایان پیام/۸۶۰۶۱/غ