چهارشنبه 1405/02/30 ساعت 16:46:08
سه استان پایگاه خبری 3 استان شمالی کشور
149748
شنبه 1402/03/27 ساعت 14:53
306 هزار هکتار از مراتع استان در معرض بیابانی شدن قرار دارد
گلستان
مدیر کل منابع طبیعی گلستان:

306 هزار هکتار از مراتع استان در معرض بیابانی شدن قرار دارد

گرگان- مدیر کل منابع طبیعی استان گستان گفت: گلستان دارای 862 هزار هکتار مرتع است که از این سطح، 306 هزار هکتار به دلیل تغییرات اقلیمی در معرض بیابانی شدن قرار دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، حمید سلامتی، صبح شنبه در دوره آموزشی مقابله با بیابان زدایی که با محوریت «نقش و حقوق زنان در مدیریت پایدار سرزمین»، اظهار کرد: بر خلاف آنچه که تصور می‌شود بخشی از مناطق گلستان نیمه خشک است و با تغییرات جوی مناطق بیابانی استان در حال افزایش است.

سلامتی گفت: عوامل اقلیمی و انسانی دو عامل مهمی است که موجب شده زنگ خطر بیابانی شدن در گلستان زده شود.

مدیر کل منابع طبیعی گلستان اظهار کرد: در گذشته مجاورت بخش‌هایی از استان با صحرای قره قوم موجب ورود ریزگردها به استان می‌شد اما در دو سال اخیر شاهد این مسئله هستیم که گلستان در حال تبدیل به کانون ریزگرد است.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط ایجاد شده قطعاً در آینده گلستان با پدیده بیابانی شدن روبرو خواهد شد و باید هر چه سریع‌تر با تدابیر پیشگیرانه با این پدیده مقابله شود.

سلامتی افزود: بخش‌هایی از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار مراتع استان به صورت کامل سبز نیست و به صورت خشک و نیمه خشک است.

وی کاشت گیاهان مقاوم به شوری و خشکسالی را یکی از راه‌های مقابله با ریزگرد عنوان کرد و افزود: طرح بوته کاری در ۷ هزار و ۴۵۰ هکتار از مراتع استان اجرا شده که ادامه آن نیازمند پرداخت اعتبارات است.

سلامتی گفت: از محل سفر ریاست جمهوری ۵۰۰ میلیارد تومان برای اجرای طرح‌های آبخیزداری و ۱۱۵ میلیارد تومان برای مرتع و بیابان پرداخت شده که از رقم ۶۱۵ میلیارد تومان، ۷۵ میلیارد آن پرداخت شده است.


منبع : خبرگزاری مهر
کلید واژگان
بیابان زدایی گلستان منابع طبیعی
اشتراک گذاری
پربازدیدترین‌ها
آخرین اخبار
تبلیغات
گروه نرم افزاری دروب های دیتا