چهارشنبه 1405/02/30 ساعت 16:46:08
سه استان پایگاه خبری 3 استان شمالی کشور
271309
یکشنبه 1405/03/31 ساعت 10:26
رحیمی:مدیریت مصرف، شرط پایداری آب شرب گلستان در روزهای گرم سال
گلستان

رحیمی:مدیریت مصرف، شرط پایداری آب شرب گلستان در روزهای گرم سال

گرگان- مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب گلستان با تشریح اقدامات انجام شده برای تأمین آب پایدار، گفت: عبور از روزهای اوج مصرف تابستان در گرو مدیریت مصرف و همراهی شهروندان است.

به گزارش خبرنگار مهر، ابوالفضل رحیمی، صبح یکشنبه در نشست با اصحاب رسانه با ارائه گزارشی از عملکرد این شرکت در سال ۱۴۰۴ اظهار کرد: برای افزایش پایداری شبکه آب شرب استان، ۳۵۴ مورد رفع نشت مخازن انجام شده، ۱۴ دستگاه مولد و تجهیزات پایش تولید به کار گرفته شده، دو دهنه چشمه بازسازی و ۳۳ حلقه چاه نیز حفاری یا تجهیز شده است تا تأمین آب در فصل تابستان با کمترین مشکل انجام شود.

وی افزود: در همین مدت ۱۳ هزار و ۸۴۵ دستگاه کنتور فرسوده تعویض، پنج هزار و ۲۸ انشعاب دچار نشتی اصلاح و ۵۹۶ فقره انشعاب غیرمجاز شناسایی شده است. همچنین عملیات مهندسی مجدد بر روی ۱۳۸ حلقه چاه انجام شده تا ظرفیت تولید و توزیع آب افزایش یابد.

رحیمی با تأکید بر اینکه هدف اصلی، «مصرف نکردن آب» نیست بلکه «مصرف صحیح آب» است، گفت: آب باید متناسب با نیاز و به صورت بهینه مورد استفاده قرار گیرد و پرهیز از مصارف غیرضروری می‌تواند نقش مهمی در حفظ منابع آبی داشته باشد.

مدیرعامل آبفا گلستان با اشاره به الگوی مصرف استان بیان کرد: برای یک خانوار چهار نفره، الگوی مصرف ماهانه حدود ۱۲.۵ مترمکعب تعیین شده که دستیابی به آن برای اغلب خانواده‌ها امکان‌پذیر است و رعایت این الگو، مدیریت توزیع آب در روزهای اوج مصرف را تسهیل می‌کند.

وی با بیان اینکه تنها افزایش دمای هوا عامل رشد مصرف آب نیست، افزود: استفاده از آب برای شست‌وشوی معابر، حیاط، سمپاشی مزارع و تأمین آب دام‌ها نیز در افزایش مصرف نقش دارد و باید در این زمینه فرهنگ‌سازی بیشتری صورت گیرد.

رحیمی با اشاره به سهم بالای بخش کشاورزی در مصرف منابع آبی استان گفت: بزرگ‌ترین مصرف‌کننده آب در گلستان بخش کشاورزی است و راندمان مصرف در این بخش کمتر از ۴۰ درصد برآورد می‌شود؛ موضوعی که ضرورت استفاده از روش‌های نوین آبیاری و افزایش بهره‌وری را دوچندان کرده است.

وی همچنین به مقایسه سرانه مصرف آب در ایران با برخی کشورهای پربارش پرداخت و اظهار کرد: میزان مصرف آب در کشور همچنان بالاتر از استانداردهای جهانی است و این موضوع نشان می‌دهد که علاوه بر محدودیت منابع، در حوزه مدیریت مصرف نیز نیازمند اصلاح رفتارهای عمومی هستیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب گلستان ضعف اقتصاد آب را یکی از موانع اصلی مدیریت مصرف دانست و گفت: در حالی که متوسط هزینه تمام‌شده هر مترمکعب آب در استان حدود ۱۰ هزار تومان است، مبلغ دریافتی از مشترکان به طور میانگین کمتر از ۲ هزار و ۴۰۰ تومان است و این فاصله، امکان نوسازی شبکه‌ها، استانداردسازی تأسیسات و اجرای طرح‌های توسعه‌ای را محدود کرده است.

رحیمی با دعوت از رسانه‌ها برای مشارکت در فرهنگ‌سازی مصرف بهینه آب تأکید کرد: حفظ منابع آبی مسئولیتی مشترک میان دستگاه‌های اجرایی، رسانه‌ها و مردم است و اگر آب را امانتی برای نسل‌های آینده بدانیم، با اصلاح رفتارهای مصرفی می‌توانیم پایداری این سرمایه ارزشمند را تضمین کنیم.


منبع : خبرگزاری مهر
کلید واژگان
ابوالفضل رحیمی شرکت آب و فاضلاب گلستان گرگان گلستان
اشتراک گذاری
پربازدیدترین‌ها
آخرین اخبار
تبلیغات
گروه نرم افزاری دروب های دیتا